top of page

ערכת מהלכים > מהלך 5: חיבורים > מפגש 2: הזדמנויות לחיבור בין תוכניות

מפגש 2: הזדמנויות לחיבור בין תוכניות

משך המפגש

r4 copy.png

שעה וחצי

הנחיות

א. פעילות פתיחה: קלפי חיבורים

מפזרים את קלפי חיבורים על השולחן או נכנסים לקישור לקלפי חיבורים בטלפון הנייד.

קלפי החיבורים מכילים תמונות של סוגי חיבורים שונים: תינוק בבטן אימו, מכונית ועגלה, רשת חברתית וכדומה.

כל משתתף בוחר קלף חיבור.

בסבב, כל משתתף מסביר על בסיס מה נוצר החיבור בקלף שבחר.

- מה מאפיין את החיבור בתמונה שבחרתם?

- מה מייחד את החיבור הזה, על פני חיבורים אחרים?

 

ב. המשגה: סוגי חיבורים בין תוכניות חינוכיות

כמו בקלפים, גם חיבור בין תוכניות חינוכיות יכול להיעשות באמצעות סוגים שונים של חיבורים. כך למשל, אפשר שתוכנית אחת תשמש כתוכנית-אם והאחרת תהיה תוכנית-בת (כמו בתמונת  התינוק בבטן אימו). אפשר גם  ששתי תוכניות יפעלו במקביל כשהן מופנות אל קהלי יעד שונים (כמו זוג היונים), וייתכן גם ששתי תוכניות ייצרו יחד תוכנית חדשה.

אפשר לחבר בין תוכניות בכמה רמות:

- חפיפה (ויתור על חלקים חופפים בשתי התוכניות)

- השקה (חיבור בין חלקים בשתי תוכניות, אם הדבר מתאים ליצירת רצף למידה)

- השלמה (תוכנית אחת מוסיפה לאחרת ויוצרת תמונה שלמה יותר)

- אינטגרציה (שילוב של שתי תוכניות ליצירת תוכנית משולבת חדשה).

 

בעשורים האחרונים אנשי חינוך מחפשים דרכים שיתנו מענה לצורך המזוהה כפיתוח יכולת בינתחומית

(Paretti & Richter, 2009). במקביל, עבר המחקר החינוכי להתמקד פחות בטקסונומיה של בינתחומיות ויותר בחקר מעשי של האופן שבו אנשים משלבים רעיונות ממספר תחומי דעת, ובאופן שבו  ניתן להעריך סינתזה שכזו. (Nowacek, 2005)

בינתחומיות היא שילוב ושזירה של רעיונות ודרכי חשיבה מכמה תחומי דעת, במטרה להבין נושא-על המצריך אינטגרציית ידע ממספר תחומים, מאחר שלא ניתן להבינו  באמצעות מושגים מתחום  אחד בלבד. במובן זה ניתן להתייחס לבינתחומיות כשלם הגדול מסכום חלקיו. זאת להבדיל מרב-תחומיות, שגם פירושה שילוב בין כמה תחומי ידע, אך ללא אינטגרציה ביניהם – באופן שכל תחום שומר על זהותו הנפרדת.

למידה בינתחומית היא תהליך שבו לומדים, משלבים וממזגים מושגים, תיאוריות, השקפות, מידע, נתונים, מתודולוגיות או כלים משני תחומי דעת לפחות, כדי  להסביר תופעות, לייצר תוצרים או לפתור בעיות בדרכים שלא היו אפשריות באמצעות תחום דעת יחיד. (Boix Mansilla, 2010)

מתוך: פעילות למידה בינתחומית במערכת החינוך: סקירת ספרות עבור לשכת המדען הראשי והמזכירות הפדגוגית, משרד החינוך

 

הצורך בבינתחומיות:

לא ניתן להתמודד עם הבעיות המרכזיות של העולם (שינויי אקלים, הגירה, התפרצות העוני, זכויות אדם, טרור וכו') באמצעות דיסציפלינה אחת של ידע ואפילו לא בעזרת המשך צבירה של ידע בכמה שדות, אלא בהבנה טובה יותר של היחסים בין שדות ידע אלו (2010 ,R. Frodeman) . השינויים בשוק העבודה הגלובלי מצריכים כוח-אדם שיהיה בכוחו  להתמודד עם בעיות חדשות, ליישם חשיבה של מומחים בדרך גמישה ולתקשר ביעילות עם אנשים אחרים בעלי השקפות שונות ביחס לאותו נושא.

מתוך: התאמת תוכניות הלימודים וחומרי הלימוד למאה ה-21 עורכים: ענת זוהר
ועודד בושריאן סיכום עבודתה של ועדת המומחים, תמונת מצב והמלצות

 

ג. איסוף מידע

 במפגש הקודם כל משתתף לקח אחריות לבדוק מול מנהל בית ספר את מידת האפקטיביות של התוכנית שפועלת אצלו, תוך שימוש בחמש שאלות שבחרנו. מה המידע שגילינו? כל משתתף משתף במידע שאסף.

דיון בשאלות:

- עד כמה לתוכניות השונות יש אימפקט במערכת החינוכית שלנו?

- אילו מדדי הערכה נקבעו כדי לבחון את הדיוק במענים?

 ד. בונים מחוון לבחינת אפקטיביות של תוכנית, על פי יעדי הרשות

בקבוצות, בונים מחוון שיגדיר חמישה מדדי ביצוע לאפקטיביות של תוכנית ברשות, בהתאם לאתגרי הרשות שזיהינו. המדדים מתייחסים לשיפור שחל בנושא שעליו התוכנית עובדת, לדוגמה:

X% מהתלמידים השתתפו בפעילויות של החופש הגדול.

X% מהמורים מדווחים על שיפור בתחושת הרווחה הפנימית שלהם.

אפשר להשתמש בכלי מחוון לאפקטיביות תוכניות ברשות.

ה. שיתוף

כל קבוצה משתפת את שאר המשתתפים במדדי הביצוע שבחרה, ואז מרכזים מדדי ביצוע דומים לידי מחוון ברור, שיתרגם למונחים אופרטיביים וברורים את האפקטיביות של התוכניות מנקודת המבט של הרשות.

ו. סיכום

הכרנו תוכניות שונות הפועלות ברשות במסגרות שונות והמיועדות למתן מגוון מענים לצרכים המקומיים, מיפינו אותן אל מול הצרכים והאתגרים הרשותיים, מצאנו דמיון בין חלקן ולעיתים אפילו חפיפה.
השותפות שנוצרה בינינו מזמינה אותנו להתבונן בראייה רחבה יותר על כלל התוכניות המתקיימות ברשות, ובעיקר לדייק אותן אל מול הצרכים שאנחנו מזהים יחד. מעבר לכך, מתוך רצון לדייק את המענים, התנסינו גם ביצירת חיבורים בין תוכניות. ההתנסות הזו דרשה חשיבה יצירתית מכולכם ואפשרה לנו להפליג בדמיון מחד גיסא, ולמקד את המענה לצרכים מאידך גיסא. בהמשך, כאשר נגיע לשלב של גיבוש תוכנית העבודה, נוכל להביא עמנו ידע רחב יותר על התוכניות המציעות התייחסות למענים מגוונים, שבהן נרצה להמשיך ולהשתמש, ובד בבד  ייתכן שנוכל ליצור חיבורים בין תוכניות, "כתפירה עילית" של מענים.

bottom of page